Naskah Khutbah Jumat Singkat Bahasa Jawa Pekan 2 Ramadhan 2023: Enam Adab Puasa Menurut Imam Al Ghazali

30 Maret 2023, 18:20 WIB
Naskah Khutbah Jumat Singkat Bahasa Jawa Pekan 2 Ramadhan 2023: Enam Adab Puasa Menurut Imam Al Ghazali /ade kurniawan

Portal Pati - Naskah Khutbah Jumat Singkat Bahasa Jawa Pekan 2 Ramadhan: Enam Adab Puasa Menurut Imam Al Ghazali

Berikut ini contoh naskah khutbah Jumat dibulan Ramadhan yang bisa menjadi referensi bagi siapapun yang membutuhkannya dalam Bahasa Jawa.

Dalam sholat Jumat, imam atau khatib akan menyampaikan khutbah. Pada bulan Ramadhan ini, tentunya khutbah yang disampaikan bertema tentang ibadah di Bulan Ramadhan tersebut dalam Bahasa Jawa.

Bulan Ramadhan merupakan bulan yang penuh dengan banyak keberkahan melimpah dari Allah SWT.

Baca Juga: Khutbah Jumat Pendek Bulan Ramadhan 2023 Bahasa Jawa: Tiga Waktu Mustajabah Terkabulnya Doa di Bulan Ramadhan 

Pada bulan ini, diyakini sebagai bulan di mana Allah SWT mengampuni dosa umatnya. Bagi siapapun umat Islam yang berpuasa selama bulan ini diharapkan akan mendapatkan pengampunan.

Tentu saja, kemuliaan dan Keberkahan Ramadhan itu diperoleh oleh umat Islam yang menghayati Ramadhan dengan sepenuh hati. Dengan demikian, Ramadhan tak hanya sekadar menahan haus dan lapar pada siang hari.

Adapun contoh teks khutbah Jumat Bahasa Jawa berikut ini mengenai Naskah Khutbah Jumat Ramadhan Singkat PDF Bahasa Jawa: Enam Adab Puasa Menurut Imam Al Ghazali.

Baca Juga: Fadhilah Tarawih Ke 9: Keutamaan Shalat Tarawih Malam Ke 9 Ramadhan Seperti Ibadahnya Para Nabi dan Rasul 

Teks khutbah Jumat dengan judul asli 'Teks Khutbah Jumat Ramadhan Singkat PDF: Enam Adab Puasa Menurut Imam Al Ghazali (Bahasa Jawa)' ini disusun oleh Ustadz Muhammad Ishom, dosen Fakultas Agama Islam Universitas Nahdlatul Ulama’ (UNU) Surakarta, dan disadur dari khutbahsingkat.com.

KHUTBAH JUMAT PERTAMA

اْلحَمْدُ للهِ اْلحَمْدُ للهِ الّذي هَدَانَا سُبُلَ السّلاَمِ، وَأَفْهَمَنَا بِشَرِيْعَةِ النَّبِيّ الكَريمِ، أَشْهَدُ أَنْ لَا اِلَهَ إِلَّا الله وَحْدَهُ لا شَرِيك لَه، ذُو اْلجَلالِ وَالإكْرام، وَأَشْهَدُ أَنّ سَيِّدَنَا وَنَبِيَّنَا مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَ رَسولُه، اللّهُمَّ صَلِّ و سَلِّمْ وَبارِكْ عَلَى سَيِّدِنا مُحَمّدٍ وَعَلَى الِه وَأصْحابِهِ وَالتَّابِعينَ بِإحْسانِ إلَى يَوْمِ الدِّين، أَمَّا بَعْدُ: فَيَاأيُّهَا الإِخْوَان، أوْصُيْكُمْ وَ نَفْسِيْ بِتَقْوَى اللهِ وَطَاعَتِهِ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُوْنْ، قَالَ اللهُ تَعَالىَ فِي اْلقُرْانِ اْلكَرِيمْ: أَعُوْذُ بِاللهِ مِنَ الَّشيْطَانِ الرَّجِيْم، بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَانِ الرَّحِيْمْ: يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا اتَّقُوا الله وَقُولُوا قَوْلًا سَدِيدًا، يُصْلِحْ لَكُمْ أَعْمَالَكُمْ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ وَمَنْ يُطِعِ الله وَرَسُولَهُ فَقَدْ فَازَ فَوْزًا عَظِيمًا وقال تعالى يَا اَيُّهَا الَّذِيْنَ آمَنُوْا اتَّقُوْا اللهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلاَ تَمُوْتُنَّ إِلاَّ وَأَنْتُمْ

Jamaah jemuwah hafidhakumullah,

ing kesempatan ingkang agung punika sumangga kita usaha nginggahaken takwa kita dhateng allah swt kaliyan cara nglampahaken kengkenan lan nebihi larangan-ipun.

Ing sasi punika umat Islam ing sadayaning donya dipunwajibaken siyam sakepripun umat-umat saderengipun. bab punika sakepripun firman allah subhanu wa’taála lebet serat al-baqarah ayat 183 dados punika:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ

Artosipun : “hai wong-wong kang beriman, diwajibake ingatase siro kabeh siyam sakepriye diwajibake ingatase wong-wong sadurunge siro kabeh ben siro bertakwa.”

Ibadah siyam mboten namung nggadhahi ketentuan hukum ingkang nemtukaken sah mbotenipun, nanging ugi nggadhahi unggah-ungguh tertamtu ingkang pengaruh kaliyan pahala ingkang dipuntampi dening salah setunggaling tiyang.

Artosipun unggah-ungguhing siyam penting sanget kangge dipunperhatosaken amargi nemtukaken kualitas ibadah wonten ngarsanipun Allah subhanu wa’taála. Sakepripun nasihat Imam al-Ghazali lebet risalahipun al-Adab fid Din lebet Majmu’ah Rasail al-Imam al-Ghazali (Kairo, Al-Maktabah At-Taufiqiyyah, t.th., halaman 439), kirang langkung mekaten:

آدَابُ الصِّيَامِ: طَيِّبُ اْلغِذاَءِ، وَتَرْكُ اْلمِرَاءِ، وَمُجَانَبَةُ اْلغِيْبَةِ، وَرَفْضُ اْلكَذِبِ، وَتَرْكُ اْلآذَى، وَصَوْنُ اْلجَوَارِحِ عَنِ اْلقَبَائِحِ

Artosipun: “Adab siyam, inggih punika: mengonsumsi dhahar ingkang sae, ngindari tukar padu, nebihi ghibah (ngrasani tiyang lintu), nolak dusta, mboten ngelarani tiyang sanes, njagi anggota badan saking sedaya lampahan awon.”

Baca Juga: Khutbah Jumat Pendek Bulan Ramadhan 2023 Bahasa Jawa: Tiga Waktu Mustajabah Terkabulnya Doa di Bulan Ramadhan

Jamaah jemuwah hafidhakumullah,

Monggo, kaping enem unggah-ungguh sakepripun dipunsebataken ing inggil kita oncek’i (kupas) setunggal-setunggal:

Pertami, dhahar dhaharan ingkang sae. Salami siyam, mliginipun ing sasi pasa, dhahar ingkang sasaenipun kita konsumsi inggih punika dhahar ingkang sae utawi halalan thayyiba. Dhahar ingkang dipunmaksud mboten dhaharan ingkang eca utawi awis, nanging dhahar ingkang sae kangge kesarasan lan tamtu mawon ugi halal menurut syarí.

Pinten-pinten dhaharan dipuntepang eca sanget kados cumi-cumi, rempelo, ati, otak lan sanesipun. Nanging sadayaning dhaharan punika ngandhut katah protein ingkang lebet jangka pendhek utawi panjang saged ngrugikaken kesarasan mliginipun kangge tiyang ingkang sampun kenging kelesterol tinggi.

Pinten-pinten dhahar ingkang sae kita konsumsi salami pasa, selain dhaharan pokok kados sekul utawi sanesipun, inggih punika kurma, madu, sayuran, daging, ulam, lan sanes sanesipun.

Intinipun, dhaharan ingkang miturut Kesehatan sae kangge dikonsumsi saha halal miturut syarí. Syukur-syukur dhaharan punika wonten tuntunanipun ing lebet agami baik adhedhasar al-qur’an utawi hadits Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam kados madu lan kurma kados kang sampun dipunsebataken ing inggil.

Baca Juga: Fadhilah Tarawih Ke 9: Keutamaan Shalat Tarawih Malam Ke 9 Ramadhan Seperti Ibadahnya Para Nabi dan Rasul

Kaping kalih, ngindari tukar padu. Tukar padu saged kedados kala punapa mawon. Nanging tiyang-tiyang siyam dipunanjuraken sanget njagi kesucian sasi pasa kaliyan mboten nglampahi tukar padu.

Kangge punika dipunbetahaken kesadaran kebak kangge nahan dhiri saking emosi ingkang angsal menjurus ing perselisihan utawi tukar padu. Bab punika sejalan kaliyan hadits Rasulullah ingkang dirawayatkan dening Bukhari, kirang langkung mekaten:

وَإِنِ امْرُؤٌ قَاتَلَهُ أَوْ شَاتَمَهُ فَلْيَقُلْ: إِنِّي صَائِمٌ مَرَّتَيْنِ

Artosipun: “Lan menawa ana wong ngajak tukar padu utawa mencela mula ngucapo, ‘sabenere aku lagi pasa’. (ucapake kalimat iki kaping pindo).

Dados, ungkapan “Aku lagi pasa” kados dipunmaksudaken lebet hadits ing inggil inggih punika kangge nyatakaken ketidak sanggupan kita kangge tukar padu kaliyan pihak sanes ing sasi pasa. Intinipun kita dipunanjuraken sanget kangge saged njagi perdamaian lan kerukunan sareng ing wanci kita siyam.

Jamaah jemuwah hafidhakumullah,

Kaping tiga, nebihi ghibah/ngrasani tiyang sanes. Ngrasani tiyang sanes ing jawining sasi pasa mawon mboten sae, punapa malih salami siyam ing sasi suci punika. Tamtu dosanipun langkung ageng lan saged ngicalaken pahala siyam.

Pramila saben tiyang ingkang siyam kedah sumerap bab punika sehingga saged atos-atos lebet njagi lesanipun.

Baca Juga: Teks Takbiran Idul Fitri 1444 H Versi Pendek dan Panjang, Lengkap Arab Latin dan Artinya

Lesan estu inggih punika salah setunggal organ manungsa ingkang paling kathah ndugikaken dosa menawi kita mboten ngatos-atos. Artosipun kathah dosa ingkang disebabaken ketidakmampuan kita njagi lesan, kados ngrasani, memfitnah lan sanesipun.

Saya sae kita njagi lesan, saya kathah kawilujengan kita angsal. Bab punika sejalan kaliyan hadits rasulullah shallallahu alaihi wasallam ingkang diriwayatkan al-bukhari dados punika:

سَلَامَةُ اْلِإنْسَانِ فِي حِفْظِ الِّلسَانِ

Artosipun: “Keselametan manungsa tergantung ing kesanggupan jaga lisan.”

Kaping sekawan, nolak dusta/goroh. Nolak ngomong goroh/dusta inggih punika hal penting amargi kita goroh/dusta sepindah badhe cenderung goroh malih kangge nutupi goroh saderengipun.

Ing wekdal siyam, kita kedah kuwawi ngindahri omongan dusta amargi dusta saged ngirangi utawi malah ngicalaken pahala siyam. Ugi, kita kedah kuwawi nahan dhiri saking nglampahaken sumpah palsu amargi hal punika ugi saged ngrusak kualitas ibadah siyam kita.

Tamtu mawon mboten namung kualitas ibadah siyam kita dados mandhap akibat dusta lan bersumpah palsu, nanging ugi kita badhe angsal dosa ingkang langkung ageng. Hal kasebat sakepripun disinggung Rasulullah lebet haditsipun ingkang diriwayatkan dening at-Thabrani, kirang langkung mekaten:

فَاتَّقُوا شَهْرَ رَمَضَانَ فَإِنَّ الْحَسَنَاتِ تُضَاعَفُ فِيهِ وَكَذَلِكَ السَّيِّئَاتُ

Artosipun: “Wediho siro kabeh kelawan sasi pasa, mergo ing sasi pasa, kebagusan bakal dilipatgandakan, termasuk doso ugi dilipatgandakan.”

Jamaah jemuwah hafidhakumullah

Kaping gangsal, mboten ngelarani tiyang sanes. Ngelarani tiyang sanes baik kaliyan fisik utawi ucapan inggih punika lampahan tercela. Saben lampahan tercela berdampak langsung kaliyan kualitas ibadah siyam kita.

Baca Juga: Kumpulan Soal OSN Astronomi SMA MA Terbaru 2023, Lengkap Pembahasan dan Kunci Jawaban Jelang Olimpiade 2023

Ibadah siyam ingkang kita lampahi susah payah kaliyan nahan ngelak lan luwe mulai enjing ngantos maghrib, bakal sia-sia tanpa pahala menawi kita mboten kuwawi nahan dhiri saking perbuatan-perbuatan ingkang saged ngelarani tiyang sanes. Ngelarani tiyang sanes inggih punika kezaliman lan termasuk kemaksiatan.

Pramila, kepripun wigatosipun tansah ngemut-emut menawi ing lebeting sasi pasa kita saestu kedah saged njagi lesan supados mboten sapisan-pisan kangge ngelarani tiyang sanes kados memfitnah, moyoki lan sanes sanesipun.

Kaping enem, njagi anggota badan saking sedaya macem lampahan awon. Utaminipun ing sasi pasa, kedahipun kita angsal njagi tangan kita supados mboten kita angge kangge maksiat kados njotos tiyang sanes utawi nyolong, lan sanesipun.

Suku ugi kedah kita jagi sasae mungkin kaliyan mboten kangge kesah dhateng panggenan-panggenan tertamtu kangge lampah maksiat lan sanesipun. Mekaten ugi mripat lan kuping kita kedahipun tansah kita jagi sasae-saenipun supados mboten kita angge kangge nglampahaken lampahan maksiat ingkang dosanipun dilipatkan lebeting sasi suci punika.

Intinipun, sampun nagntos kita siyam nanging mboten angsal punapa-punapa kejawi ngelak lan luwe mawon amargi kathah nglanggar unggah-ungguhing siyam kados kang dikhawatiraken Rasululllah shallallahu ‘alaihi wasallam lebet setunggaling hadits ingkang diriwayatkan Imam Ahmad:

كَمْ مِنْ صَائِمٍ لَيْسَ لَهُ مِنْ صِيَامِهِ إلاَّ اْلجُوْعُ وَاْلعَطَسُ

Artosipun : “Akeh wong poso, nanging deweke kabeh ora oleh opo-opo kejaba luwe lan ngelak.”

Baca Juga: Kumpulan Soal OSN Ekonomi SMA MA Terbaru 2023, Lengkap Pembahasan dan Kunci Jawaban Jelang Olimpiade 2023

Jamaah jemuwah hafidhakumullah,

Mugi-mugi kita sami kelebet tiyang-tiyang ingkang angsal Rahmat lan pertolongan saking Allah Subhanahu Wata’ala sehingga ibadah siyam tahun punika badhe angsal kita estokaken kaliyan sasae-saenipun tanpa nglanggar ketentuan hukum lan unggah-ungguhing siyam.

Kaliyan cara punika insya allah siyam kita badhe dipuntampi dening allah subhanahu wata’ala lan angsal ampunan-ipun ingkang saageng-agengipun. Amin ya rabbal alamin.

Dengan cara ini insya Allah puasa kita akan diterima oleh Allah subhanahu wata’ala dan mendapatkan ampunan-Nya yang sebesar-besarnya. Amin ya rabbal alamin.

باَرَكَ اللهُ لِيْ وَلكمْ فِي القُرْآنِ العَظِيْمِ، وَنَفَعَنِيْ وَإِيّاكُمْ بِالآياتِ وذِكْرِ الحَكِيْمِ. إنّهُ تَعاَلَى جَوّادٌ كَرِيْمٌ مَلِكٌ بَرٌّ رَؤُوْفٌ رَحِيْمٌ

KHUTBAH JUMAT KEDUA

اَلْحَمْدُ للهِ عَلىَ إِحْسَانِهِ وَالشُّكْرُ لَهُ عَلىَ تَوْفِيْقِهِ وَاِمْتِنَانِهِ. وَأَشْهَدُ أَنْ لاَ اِلَهَ إِلاَّ اللهُ وَاللهُ وَحْدَهُ لاَ شَرِيْكَ لَهُ وَأَشْهَدُ أنَّ سَيِّدَنَا مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُوْلُهُ الدَّاعِى إلىَ رِضْوَانِهِ. اللهُمَّ صَلِّ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وِعَلَى اَلِهِ وَأَصْحَابِهِ وَسَلِّمْ تَسْلِيْمًا كِثيْرًا

أَمَّا بَعْدُ فَياَ اَيُّهَا النَّاسُ اِتَّقُوااللهَ فِيْمَا أَمَرَ وَانْتَهُوْا عَمَّا نَهَى وَاعْلَمُوْا أَنَّ اللهَ أَمَرَكُمْ بِأَمْرٍ بَدَأَ فِيْهِ بِنَفْسِهِ وَثَـنَى بِمَلآ ئِكَتِهِ بِقُدْسِهِ وَقَالَ تَعاَلَى إِنَّ اللهَ وَمَلآئِكَتَهُ يُصَلُّوْنَ عَلىَ النَّبِى يآ اَيُّهَا الَّذِيْنَ آمَنُوْا صَلُّوْا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوْا تَسْلِيْمًا.

اللهُمَّ صَلِّ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلِّمْ وَعَلَى آلِ سَيِّدِناَ مُحَمَّدٍ وَعَلَى اَنْبِيآئِكَ وَرُسُلِكَ وَمَلآئِكَةِ اْلمُقَرَّبِيْنَ وَارْضَ اللّهُمَّ عَنِ اْلخُلَفَاءِ الرَّاشِدِيْنَ أَبِى بَكْرٍ وَعُمَر وَعُثْمَان وَعَلِى وَعَنْ بَقِيَّةِ الصَّحَابَةِ وَالتَّابِعِيْنَ وَتَابِعِي التَّابِعِيْنَ لَهُمْ بِاِحْسَانٍ اِلَىيَوْمِ الدِّيْنِ وَارْضَ عَنَّا مَعَهُمْ بِرَحْمَتِكَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِيْنَ

اَللهُمَّ اغْفِرْ لِلْمُؤْمِنِيْنَ وَاْلمُؤْمِنَاتِ وَاْلمُسْلِمِيْنَ وَاْلمُسْلِمَاتِ اَلاَحْيآءُ مِنْهُمْ وَاْلاَمْوَاتِ اللهُمَّ أَعِزَّ اْلإِسْلاَمَ وَاْلمُسْلِمِيْنَ وَأَذِلَّ الشِّرْكَ وَاْلمُشْرِكِيْنَ وَانْصُرْ عِبَادَكَ اْلمُوَحِّدِيَّةَ وَانْصُرْ مَنْ نَصَرَ الدِّيْنَ وَاخْذُلْ مَنْ خَذَلَ اْلمُسْلِمِيْنَ وَ دَمِّرْ أَعْدَاءَ الدِّيْنِ وَاعْلِ كَلِمَاتِكَ إِلَى يَوْمَ الدِّيْنِ. اللهُمَّ ادْفَعْ عَنَّا اْلبَلاَءَ وَاْلوَبَاءَ وَالزَّلاَزِلَ وَاْلمِحَنَ وَسُوْءَ اْلفِتْنَةِ وَاْلمِحَنَ مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَمَا بَطَنَ عَنْ بَلَدِنَا اِنْدُونِيْسِيَّا خآصَّةً وَسَائِرِ اْلبُلْدَانِ اْلمُسْلِمِيْنَ عآمَّةً يَا رَبَّ اْلعَالَمِيْنَ. رَبَّنَا آتِناَ فِى الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِى اْلآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ. رَبَّنَا ظَلَمْنَا اَنْفُسَنَا وَاإنْ لَمْ تَغْفِرْ لَنَا وَتَرْحَمْنَا لَنَكُوْنَنَّ مِنَ اْلخَاسِرِيْنَ.

عِبَادَاللهِ ! إِنَّ اللهَ يَأْمُرُ بِاْلعَدْلِ وَاْلإِحْسَانِ وَإِيْتآءِ ذِي اْلقُرْبىَ وَيَنْهَى عَنِ اْلفَحْشآءِ وَاْلمُنْكَرِ وَاْلبَغْي يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُوْنَ وَاذْكُرُوا اللهَ اْلعَظِيْمَ يَذْكُرْكُمْ وَاشْكُرُوْهُ عَلىَ نِعَمِهِ يَزِدْكُمْ وَلَذِكْرُ اللهِ أَكْبَرْ

Baca Juga: Bolehkah Sahur Saat Imsak atau Terdengar Adzan Subuh? Simak Penjelasan dan Dasar Hukum Selengkapya

Link download - PDF Naskah Khutbah Jumat Singkat Bahasa Jawa Pekan 2 Ramadhan: Enam Adab Puasa Menurut Imam Al Ghazali

Semoga naskah khutbah ini bermanfaat dan menjadi amal jariyah untuk yang menyusun, menyampaikan, mempublikasikan dan menyerap nilainya. Amin.***

Editor: Abdul Rosyid

Tags

Terkini

Terpopuler